10 cvikov, ktoré by mala poznať každá „kancelárska krysa“

16.09.2018

Sedavé zamestnanie má dnes viac ako polovica z nás. Dlhé hodiny sedenia za počítačom sa stali každodennou súčasťou nášho života. Zažratí do práce častokrát sedíme bez prestávky aj niekoľko hodín, a čo je horšie, veľakrát ešte aj v nesprávnej polohe. Hoci si to neuvedomujeme, koledujeme si tak o pekný problém.  

Sedavé zamestnanie
Sedavé zamestnanie

Dlhodobé sedenie predstavuje enormnú záťaž na chrbticu a následky takéhoto životného štýlu na seba nenechajú dlho čakať. Bolesti chrbtice aktuálne patria medzi najčastejší dôvod dlhodobej práceneschopnosti zamestnancov. Pritom stačí malá úprava pracovných návykov a odmena na seba nenechá dlho čakať. Základným problémom, ktorý spôsobuje bolesti chrbtice u ľudí so sedavým zamestnaním je jednostranné zaťažovanie chrbtice.

Správne sedenie pri PC (zdroj https://healthjade.com/sitting-posture/)
Správne sedenie pri PC (zdroj https://healthjade.com/sitting-posture/)

Prvým pravidlom pri odstraňovaní bolesti chrbtice pri sedavom zamestnaní je výber kvalitnej stoličky a najmä jej správne nastavenie. Sedieť by ste mali vzpriamene a monitor počítača mali mať priamo vo výške očí. Výborným nápadom je taktiež striedanie polôh pri práci. To viete zabezpečiť pomocou striedania sedenia na stoličke, fit lopte a práci v stoji, čo umožňujú moderné výškovonastaviteľné pracovné stoly. Pokiaľ takúto možnosť nemáte, vhodné je sa ísť aspoň raz za hodinu prejsť na pár minút. 

Po operácií chrbtice som mala dlho problém vrátiť sa do bežného pracovného života a vydržať pracovať celý deň bez bolesti. Veľmi mi chýbalo cvičenie, ktorému som sa predtým doma počas dňa venovala vždy, keď som cítila, že moja chrbtica potrebuje uvoľniť. Rozhodla som sa preto krátku pár minútovú rozcvičku zaradiť aj do svojho pracovného rozvrhu. Počas klasického 8 hodinového pracovného dňa som si dopriala 2 rozcvičky, jednu doobeda, cca 2 hodiny po príchode do práce a druhú poobede cca 2 hodiny po návrate z obeda. Už po pár dňoch som cítila neporovnateľné zmeny a po čase som ani na konci pracovného dňa nepociťovala bolesti chrbtice. Mojim cvičením sa mi postupne podarilo nakaziť aj kolegov v bývalej práci a z rozcvičiek sa postupne stal rituál. Rozhodla som sa preto o jednoduché cviky, ktoré sa dajú bez problémov zacvičiť v každej kancelárií podeliť aj s vami.

 

10 cvikov na uvoľnenie pri práci
10 cvikov na uvoľnenie pri práci

Ďalšie články