Je skákanie cez švihadlo len zábavka pre deti?

25.09.2018

Pamätáte si ešte ako sme ako malé deti skákali na ulici cez švihadlo? Neviem ako vy, ale ja som tieto hry zbožňovala, aj keď napríklad vždy som obdivovala kamarátku, ktorá dokázala preskočiť cez švihadlo s prekríženými rukami a urobiť takzvané "vajco". To mi nikdy nešlo a priznám sa, že to neviem doteraz :-) Čím sme boli staršie, tým sa postupne naše hry menili a švihadlo sa z nášho života vytratilo. A viete, že je to škoda? Že švihadlo nie je len hračkou pre deti, ale aj výbornou tréningovou pomôckou?

Dnes pri sledovaní reportáže v teleráne zameranej na rope skipping (vrcholový šport v skákaní cez švihadlo) ma chytila nostalgia. Spomenula som si na časy, keď švihadlo bolo súčasťou mojich vysokointenzívnych tréningov. Dnes už síce kvôli chrbtici cvičiť so švihadlom nemôžem, ale to neznamená, že nemôžem k objaveniu tohto tréningového zázraku motivovať iných. Pretože pokiaľ nemáte zdravotné problémy, ktoré vám skákanie zakazujú, je škoda, aby ste túto detskú hračku do svojich tréningov nezapojili.  

Vďaka švihadlu sa viete doslova preskákať k krajšej postave. Tento vysokointenzívny tréning nezaberie veľa času a pritom efektívne napomáha spaľovať tuky. Nachádza sa na vrchole energetických tabuliek a za hodinu skákania cez švihadlo spálite až okolo 700kcal. A nie len to. Skákanie cez švihadlo pomôže zlepšiť vašu koordináciu, vytrvalosť, ale taktiež posilní vaše svaly a kĺby. Za benefity skákania cez švihadlo považujeme:

  • spaľovanie množstva kalórií v krátkom čase,
  • jednoduché cvičenie, môže byť vykonávané aj začiatočníkom,
  • uvoľňujú sa endorfíny šťastia,
  • švihadlo si môžete nosiť so sebou aj keď cestujete, alebo môžete skákať počas akéhokoľvek počasia,
  • precvičí sa každý sval vášho tela - vrchná časť tela, dolná časť, brušná časť a spodná časť chrbtice,
  • zlepšíte vaše srdce a fungovanie pľúc /kardiovaskulárne zlepšenie/,
  • môže byť užitočné v udržiavaní, alebo zlepšení minerálnej hustoty kostí,
  • pomáha zlepšiť vytrvalosť, rovnováhu, koordináciu a obratnosť.

Skákanie cez švihadlo je vhodné takmer pre každého, či pre mladých alebo starších. Pozor by si mali dávať akurát ľudia so srdcovocievnymi ochoreniami, ktorí by sa o takomto tréningu mali poradiť so svojím lekárom a taktiež ľudia s vysokou mierou obezity, pre ktorých by skákanie cez švihadlo predstavovalo prílišnú záťaž na kĺby. Ako teda na tento super aeróbny tréning? Základnou pomôckou je samozrejme švihadlo, ktoré kúpite naozaj za pár eur.

Ideálnu dĺžku švihadla zistite jednoducho. Stačí, ak podržíte rukoväte a šliapnete na lano. Pri ideálnej dĺžke švihadla, by ste mali mať rúčky vo výške podpazušia. Ďalej ako pri každom športe odporúčam kvalitnú športovú obuv a tréning môže začať. Aby ste pri cvičení nezaťažovali kĺby, odporúčam skákať skôr na mäkšom povrchu. Základný postoj je s vystretým chrbtom a zrakom upreným priamo pred seba. Rozhodne sa pri skákaní nepozerajte pod nohy, aj keď zo začiatku to bude možno náročné. Predídete tak zaťažovaniu krčnej chrbtice.

Zo začiatku by ste nemali skákať cez švihadlo dlhšie ako 5-10 minút. Postupne, keď sa vaša kondička bude zvyšovať, môžete svoj tréning predlžovať. Ideál je 20-30min skákania.

Osobne som nikdy nevykonávala len samotný tréning so švihadlom. Švihadlo tvorilo súčasť môjho tréningu na nohy. Vytvorila som si vysokointenzívnu sériu, ktorá pozostáva z minútového skákania cez švihadlo, 25 drepov s vlastnou váhou a končila 25 kmitmi v drepe. Výborný tréning so švihadlom nájdete aj na nasledujpcom videu. 

Verím, že obrovské množstvo benefitov, ktoré tento jednoduchý tréning ponúka, vás nenechal chladnými a že aj vy sa rozhodnete vrátiť do detských čias a s radosťou a bez hanby si opäť zašantíte pri skákaní cez švihadlo a zároveň spravíte niečo pre svoju postavu. Verte tomu, že pri troške pravidelnosti výsledky na seba dlho čakať nenechajú ;-) 

Ďalšie články