Prečo dať zbohom nezmyselným diétam

25.08.2018

S nejakým druhom diéty sa stretla už asi každá z nás. Je to to prvé, po čom my ženy siahneme, keď si povieme, že chceme schudnúť. Zapneme Google a začneme hľadať diéty od výmyslu sveta. Nabehneme na rady typu "vysaď zo svojho jedálnička pečivo, všetok cukor alebo dokonca najlepšie všetky sacharidy, tuky a jednoznačne schudneš. Po 18 už nejedz! Ani za nič, nevadí, ak pôjdeš spať aj o 23, všetko čo zješ po 18 sa ukladá do tukov a ty priberáš!"

Aj vy ešte stále veríte týmto zaručeným ženských odporúčaniam? Uteším vás, aj ja som im kedysi verila. Potom som začala informácie hľadať v kvalitnejších zdrojoch ako sú ženské magazíny a môj pohľad na vec sa značne zmenil. Poďme si postupne všetky tieto mýty vyvrátiť a zamerať sa na to, ako by malo vyzerať zdravé stravovanie pre priemernú slovenskú ženu.

Palacinková bomba
Palacinková bomba

Koľko krát ste od niekoho počuli vetu, pečivo je smŕŕŕŕť? Oh ty sa vážne napchávaš chlebom? Naozaj je to tak? Naozaj sa z pečiva tak priberá? Je to všetko len o uhle pohľadu. Pretože ak aj vyhodíte chleba z vášho jedálnička, ale celkový počet kalórií ostane nezmenený, vôbec to nemusí znamenať, že vďaka vyradenému pečivu schudnete. A na druhej strane, ak chleba vyradíte zo svojho jedálnička bez doplnenia kalórií, čiže kalorický príjem bude znížený, schudnete. No tak isto by ste schudli aj ak by ste si chleba ponechali v jedálničku a kalorický deficit dosiahli vyradeným iných potravín. Takto práve vznikol mýtus, že vďaka pečivu sa priberá a je pre telo škodlivé. Viacerým ľuďom sa po jeho vyradení znížil celkový kalorický príjem, vďaka čomu chudli a začali to zázračne odporúčať ďalej a postupne sa tento mýtus rozširoval medzi viac a viac ľudí. No verte tomu, že pečivo malo na tento proces chudnutia len nepriamy vplyv. Ak si denne doprajete 2 krajce pečiva napríklad k svojej obľúbenej pomazánke, pričom celkový kalorický príjem bude dodržaný, rozhodne to nijakým spôsobom váš proces chudnutia nenaruší. No stále existuje veľa ľudí, ktorí tomuto mýtu veria a dokonca sa sami a dobrovoľne vystavujú až pomaly bezlepkovej diéte. Verte, či nie, rozhodne pokiaľ nemáte z pečiva tráviace alebo iné ťažkosti, nie je potrebné sa mu úplne vyhýbať. Čo by taký človek s naozaj diagnostikovanou bezlepkovou diétou dal za krajec dobrého chleba. Ja som síce napríklad klasické pečivo vyradila, nakoľko mi ho dobre netrávi a nafukuje ma po ňom, ale odskúšala som si, ktoré druhy pečiva, najmä toho celozrnného (teraz myslím celozrnné, nie len to na tmavo zafarbené a tváriace sa tak) mi vyhovuje a nemám problém ho ponechať v svojom jedálničku.

Druhým, tak obľúbeným odporúčaním všetkým, ktorí sa snažia prejsť na zdravší životný štýl je vyradenie sladkého a cukrov alebo dokonca úplne obmedzenie sacharidov. V prvom rade si je potrebné uvedomiť, že poznáme viacero druhov sacharidov a nie sú sacharidy ako sacharidy. No je nejaký zásadný rozdiel medzi sacharidmi zo sladkostí a sacharidmi napríklad z ryže? Všetky sacharidy sa v procese trávenia v tele premieňajú na glukózu. Tvoria hlavnú energetickú zložkou pre naše telo a preto nie je možné fungovať úplne bez nich. Rozdiel je v dobe, ktorá je potrebná na túto premenu. Sacharidy z cukru sa premieňajú o dosť rýchlejšie ako sacharidy napríklad zo spomínanej ryže. To znamená, že cukor nám zrazu dodá vysokú energetickú hodnotu za krátku dobu, ale pokiaľ sme v tom čase aktívny a danú energiu spálime, nič zásadné sa nedeje. Preto napríklad pred tým, ako máme podať nejaký vysokointenzívny výkon, cukor rozhodne nie je na škodu. Pomaly rozkladajúce sa sacharidy naopak dodávajú telu energiu postupne. Je teda cukor naozaj tak zlý? Škodlivý? A ak chceme sa stravovať zdravo mali by sme sa vyhýbať všetkému sladkému a na cukor sa ani nepozrieť? Jediný zdroj sacharidov by mali byť len tie pomaly sa rozkladajúce? Je rozdiel, či rovnaké množstvo sacharidov príjmem z čokolády alebo toľko spomínanej ryže? Ako aj pri pečive zásadnú úlohu tu opäť hrajú kalórie. Pokiaľ sa budete celý deň prepchávať len sladkosťami, samozrejme, že celkový kalorický príjem bude vysoký a budete priberať. No pokiaľ je vaša strava z 80% zložená z výživovo bohatých potravín a pomaly sa rozkladajúcich sacharidov a vy svoj denný príjem sacharidov doplníte napríklad jednou horalkou, nič sa nedeje. Pekne vysvetlené a podložené relevantnými faktami to nájdete v tomto článku. Čiže dámy, rozhodne netreba mať žiadne výčitky, ak občas neodoláte niečomu malému sladkému pod zub. Netreba sa hneď týrať výčitkami svedomia, že ste nedodržali diétu. Skôr to berte ako malú odmenu za to, ako usilovne makáte a motiváciu zotrvať takto pekne makať aj ďalej ;-) Lebo čím viac sa budete obmedzovať a odopierať si, o to viac vás potom následne prekvapí mlstná a verte tomu, potom už tie výčitky budú ozaj na mieste, lebo to čo popapáte bude katastrofa.

Chvíľka pre seba
Chvíľka pre seba
Kávička a zdravý koláčik
Kávička a zdravý koláčik

Posledný mýtus, na ktorý som sa rozhodla zamerať je stále medzi ženami veľmi obľúbená veta po 18 už nejedz. Je jedno, či ideš spať o 18 alebo o 23. To ešte stále niekto tomuto verí? Je to len obrovský mýtus. Jesť treba pravidelne a pokiaľ idete spať o 23 naozaj je hlúposť, aby ste 5 hodín pred spaním nejedli. Najmä ak aktívne cvičíte, telo potrebuje dostatok živín na regeneráciu počas noci. Mne sa napríklad osvedčilo dať si posledné jedlo hodinu a pol pred tým ako idem spať. Dlho som počúvala názory, že večera by mala byť zložená najmä z bielkovín a mala obsahovať minimum alebo takmer žiadne sacharidy. Potom som natrafila na zaujímavú štúdiu, kde testovali, či naozaj nie je dobré jesť na večer sacharidy. Odvtedy je moja večera zložená z cca 70% bielkovín a 30% sacharidov.

Reset pri čajíku
Reset pri čajíku

Podobných mýtov o stravovaní by sa dalo rozpisovať ešte veľa ako napríklad, že všetky tuky sú zlé (verte či nie, existujú aj dobré tuky) alebo o tom ako je mlieko pre nás škodlivé a podobne. Dnes som sa snažila vyvrátiť tie najväčšie, ktoré dlhú dobu ovplyvňovali aj môj život. Dúfam, že som vás aspoň trošku presvedčila o tom, že prehnané diétovanie je rozsudok "smrti" a skôr či neskôr je jojo efekt zaručený. Skôr celková úprava svojho stravovania sa je cesta, ktorou sa dlhodobo dá dostať ďaleko. A najmä základom je nehladovať :-) 

Sama som bola prekvapená, keď som sa začala stravovať zdravšie a vyskúšala som si pestrú stravu tak, aby som mala dodržaný optimálny kalorický príjem a aj živiny, ako veľa som toho mohla denne spapať :D Verte tomu, že keď sa prestanete stresovať diétami a hladovaním, bude to mať veľa pozitívnych vplyvov na váš život. Či pôjde o dostatok energie, lepšie fungovanie mozgu a pozitívnejšiu náladu, kvalitu pokožky, nechtov a vlasov alebo aj pozitívne účinky na krivky vášho tela (schválne nepíšem na vaše kilogramy, lebo to nie je objektívny ukazovateľ).

Ako si nastaviť optimálny jedálniček bez stresovania sa, čo jesť, kedy jesť ako jesť a bez únavného počítania kalórii a váženia presných jedál si povieme nabudúce.

Ďalšie články